emma och sara = sant

Äntligen helg efter en intensiv vecka. Kom hem från Helsingborg i går och man kan väl säga att jag sprungit runt och stressat konstant under två dagar. Men nu så väntar jag på min underbara vän Emma som är på väg till mig för en mysig Stockholmshelg. Jag har funderat och funderat på vad vi ska fylla dessa dagar med. Kanske blir det Nordiska museet och livsrustkammaren i morgon som kommer få sig ett besök av oss. Det blir även ett lite äventyr för mig när man får besök av människor från annan ort, det gällar att passa på att göra sånt som man aldrig gör. Kanske borde man ta sig till grönalund nu när det har öppnat för en lite femkamp. Kom gärna med tips! Ikväll blir det nog lite rosèvin och någon middag på stan...

svettigt, härligt och tungt

Precis hemkommen från en bodypump klass med inspirerande deltagare, nya deltagare och kämpande deltagare. Mycket glädje, trötta muskler, svett, skrik och vilja kan det bli bättre!

Sista planerade träningen denna veckan. Imorgon åker jag till helsingborg två dagar och sedan kommer helgen att blir en träningsfri helg...

premiär för dom vita.

Vitt är sommarens färg. vita är mina nya fina skor, vit är ett tillstånd som dom inte kommer att befinna sig i så länge. Men ack så fräscht till ljusblå jeans. Till min fördel så kom gatukontoret i morse och städad trottoaren och lämnade den ren och fin till mig och mina nya skor.

Välkommen vår och sol!

från afrika till stockholmsvardagen

Nu är vi hemma igen efter en helg med Afrikatema. Födelsedagsfirande med Antons familj uppe i Luleå blev roligt, kort och intensivt. Nu är det den vanliga vardagen som har kommit tillbaka. Hårdträning igår med 40 min styrketräning och efter det ett härligt bodycombatpass. Träningen förra vecka blev betydligt mindre än vad det brukar men jag lyckades ändå hinna med lite löpträning i Luleås skogar på 40 min i den härliga vårsolen.

Tyvärr blir det även denna veckan mindre träning än normalt. Imorgon åker jag till helsingborg för två intensiva arbetsdagar. Sedan väntar jag finbesök från Jönköping i form av bästa vännen Emma. Då får det bara bli att umgås eftersom vi inte har sett sedan i julas. Men en bodypump klass ska jag köra idag så det får bli slutet på denna veckas träning och så lite promenader på det...

time for take off!

Det verkar som att vi kommer i väg med flyget till Luleå. Jag har varit inne på SAS hemsida hela morgonen och kolla info om vår flight. Så nu kommer det bli tyst på bloggen ett par dagar. Ikväll väntar familjemys i stugan med middag och bastubad. Imorgon är det stort 60 årskalas för svärmor och sedan dags för hemresa på söndag...

På återseende!

från vinterblek till vårfräsch

Har varit så trött på att se min vinterbleka hy nu ett bra tag. Igår sprang jag in på hm och handlade en "brunutansol" lotion. Äntligen en produkt som inte luktar apa och är lätt att smörja in. Det är bara applicera tills man uppnår den färg man vill ha. Så efter 3 smörjningar i går så känner jag mig riktigt sommarfräsch och det kan väl inte vara mer passande nu när solen skiner för fullt!

utebliven träning

Det blir en lugn träningsvecka. Det är lite andra bestyr som ska fixas med. Ikväll är det tvättdag och förhoppningsvis packning av weekendbagen för en resa upp till Luleå i helgen. Vi kommer i så fall tillbaka senare på söndagskvällen så träningen får komma igång bättre till nästa vecka. Dock väntar ännu mer resande med jobbet så jag får försöka dubbelträna de dagar jag ändå är på gymmet.

Ibland är det svårt att få tiden att räcka till och framförallt under våren. Det är mycket man ska göra och många man vill träffa. Hur brukar ni göra med er träning under vår och sommar perioden? Under min semester brukar jag strunta i träningen helt om det inte är så att jag vill träna. Jag planerar aldrig in den i schemat utan det får bli mer spontat. Men oj så kul det är sedan när det är dags att köra igång igen på allvar...

resa eller inte resa...

Imorgon ska jag och Anton ta flyget upp till Luleå för en familjehelg och ett 60 års firande. Nya rapporter hela tiden om nya askmoln, inställda flyg och inställda flygplatser. Kan det inte bara ta att lugna ner sig snart. Den senaste vecka har man verkligen fått klart för sig hur liten människan är och hur hjälplösa vi kan bli när jordens mäktiga krafter slår till.

dagsformen i botten

Igår blev det ett styrkepass i gymmet. Bröst, axlar, triceps och mage ägnade jag min träning åt. Kroppen kändes tung och omotiverad. Jag fick slita för varje rep och fattar inte vad som har hänt. Kanske var det bara en dagsform som inte var som den borde, kanske var det viljan som inte räckte till. Jag kände mig besviken när jag lämnade gymmet och inte alls glad som jag brukar.

Idag är jag just nu lite sugen på någon form av konditionsträning. Om vädret tillåter och att det inte regnar så kanske löparskorna får åka fram.

ha en fin dag!

tillbaka till vardagen igen...

Efter ett par dagar med födelsdagsfirande, flygkaos, träning och jobb så har den inre stressen äntligen börjat lägga sig. Först vill jag bara tacka alla underbara vänner som var med och firade 30-åringen. Härlig lördagkväll med en galen sumobrottarkamp och sedan en grym middag på restaurang 1900. ( jag var dock sämst på brottningen, jag har för korta ben så jag kunde knappt rörar mig i den 9 kilo tunga dräkten, men kul va det!)

Festen varade till söndagsmorgonen och som ni nu kan gissa så blev det inte mycket gjort resten av helgen. Igår var det äntligen vardagen som stod på schemat. Fullt upp på jobbet med följt av ett grymt combatpass. Idag skulle jag fått åka ner till Malmö och Lund för att jobba men det får vänta längre fram i tiden. Vulkanen har inte tänkt att sluta bråka än på ett tag. Detta ger mig mer tid till träning och nu bär det av till gymmet för lite styrketräning trots att jag egentligen vill ta på mig mysbyxorna och lägga mig i soffan resten av kvällen.

Grattis min kärlek <3

Vad är det för dag i dag... vad är det för dag i dag...
jo det är Antons födelsedag hurra hurra hurraaaaa....
♥♥♥

ökning 10kg

Stressade till gymmet igår efter jobbet. Allt för att skynda mig till ett combat pass. Shit vad jobbigt det är när man inte instruerar själv. Jag hinner ju aldrig tänka på min egna trötthet när jag håller i klassen. Eftersom jag stressade så igår så slog jag i min armbåge så hårt i dörrkarmen att det svartnade för ögonen. Jag kan säga så här att det kändes i varje slag igår när jag körde. Armhävningarna var inte ens att tänka på. Sedan in i gemmet för ett litet benpass. Jag ökade från 110kg i benpress till 120kg (8x3set) Det kändes riktigt bra men axeln är fortfarande inte okej.

Ikväll blir det hemmakväll med min kärlek som fyller 30 år i dag!

inte som det var tänkt

Nu så skyller jag allt på min sambo som jobbade över igår och inte alls hann hem till vår planerade träning.
Utebliven intervallträning men jag fick mycket annat gjort istället. Som tex slå in hans födelsdagspresent...
Äggi (Dan) hjälpte mig att smörja cykelkedjan och framförallt gjorde så jag fick upp det rostiga cykellåset nu när det varit gömd i snö helan vintern. Nu så ska den bara tvättas och pumpas däck sen ska jag inviga våren med en härlig cykeltur.
Till kvällens träning så kommer det nu att få bli dubbelpass i form av styrketräning (ben, biceps, rygg och mage) och minst 30 min konditionsträning.
ha en mysig dag i solen...

träning gör mig stor och stark

Mätt i magen och trött i kroppen efter en dunderfrukost med äggröt och ett hårt träningspass igår. Först körde jag styrketräning i 45 min, Bröst, axlar och triceps. Sedan var det dags för mitt bodycombat pass. Nya deltagare även igår och när det är killar på passet så får man höja sig ett snäpp för att visa att man orkar att slå hådare än dem :)
-Löjligt kanske men så funkar jag!

Gröt med ägg i låter konstigt men nu har jag testat och det var väldigt gott. Receptet kommer från Jenna. Riktigt mättande och jag känner mig nyttig och stark.
Det kommer bli en hektisk dag på jobbet så det blir hårt slit idag. Jag kommer avsluta med ett tufft intervallpass med Anton. Han har tydligen hittat någon brant backe som han tyckte vi skulle ta och testa. Han själv höll på att svimma där förra veckan. Det är väl tur att vi är två nu i fall det händer något hehe

min träningsvecka

Så här hoppas jag min träningsvecka kommer se ut:
måndag - styrketräning (bröst, axlar, triceps, mage) + bodycombat
tisdag - konditionsträning antingen löpning eller spinning
onsdag - styrketräning (ben, rygg, biceps. mage) + konditionsträning 30 min
torsdag - vila
fredag - vila
lördag - bodypump
söndag - vila
Min kärlek♥ fyller år nu på torsdag och då blir det till att fira lite. Vad som händer har jag ingen aning om :) men det bästa är att inte planera någon träning denna dag.

söndagsfix

Hjälp vilken aktiv söndag! Mellan klockan 11 och klockan 16 har jag storstädat hela lägenheten. Jag har tvättat fönster, dammat lister och tak. Lyft ut alla soffkuddar, mattor och vädrat dessa. Dammsugit, svabbat golv, bytt sängkläder. Jag har varit nere i källaren och hämtat upp dynor till balkongmöblerna. Städat bort vintern så nu kan man sitta alla soliga dagar där ute och njuta. Efter det var det dags att tvätta, jag sprang nog till tvättstugan var 30:e minut. Tvättade 5 maskiner och nu ska det bara vikas in i garderoben. Inte konstigt att söndagen har rusat iväg. Jag som hade tänkt besöka gymmet för att styrketräna idag också...

frukost å frukost

Mina frukostar brukar i stort sett se likadana ut varje dag. Trist men sant. Idag så blev det lite nya tillskott på frukostbrickan. Det är ju inte så att jag inte är sugen på frukost när jag vaknar utan tvärtom. Hungrig konstant och särskillt när jag styrketränat mycket.
Igår när jag var och handlade så köpte jag lite nya "saker" för att kunna skapa en nyttigare frukost och även nyttigare mellanmål. Det blev olika frukter, nötter, tonfisk, makrill och knäckebröd. Kanske kommer jag att laga havregrynsgröt lite oftare också...
Någon som inspirerar mycket till nyttig mat  är JENNA. Hon skriver mycket i sin blogg vad hon lagar för mat. Jag blir grymt imponerad att hon är så uppfinningsrik.

dagens monsterträning

Eller nja riktigt så illa var det inte. Idag var det 60 min bodypump och 60 min bodycombat som stod på mitt lördags schema. Full klass på bodypumpen och 13 pers på combaten.
Just nu lagar jag älgstek och bara tar det lugnt i soffan. Kroppen har inte riktigt hunnit vila efter morgonens träning. Jag har spenderat dagen i stan med Frida. Vi har varit runt i det flesta butiken och drömt oss bort till sommaren. När ska man börja inhandla dessa små små shorts som redan hänger på bästa försäljningsyta i butiken???  Svaret är väl - Inte före vinter blekheten är borta!
bästa jag springer till köket och fixar det sista i matlagningsväg

hemma igen

Igår kväll kom jag tillbaka från två arbetsdagar i Göteborg. Otroligt vad denna veckan gått fort, nu är det fredag igen. Idag väntar jobb på andra sidan stan och ikväll kommer det bli en lugn hemmakväll.

Nu när träningen vart lite bort prioritrerad så längtar jag tills imorgon då jag kör bodypump klass. Tyvärr blev träningen 4 Haiti inställd på worldclass nybroplan. Kanske får det bli ett combat pass med Björn efter min klass imorgon...

Annars väntar en lugn helg utan stress och utan planer. Hoppas på ett par soliga dagar att ladda energi på. Det kommer bli några tuffa jobbveckor med en del resande över landet.

Vad har ni för planer i helgen?

från trött till pigg

Idag har jag varit supertrött hela dagen. Jag kom hem sent från jobbet och kände inte alls för att träna. Men jag tvingade på mig träningskläderna och gick tunga steg till gymmet för att lyfta lite skrot. - Träningen kändes mycket bättre än vad jag trodde att den skulle göra. Jag lyfte tyngre än vad jag brukar och vilan har tydligen gett lite resultat trots allt.

Benen kändes riktigt starka ökade från 90 kilo benpress till 110 kilo. utfall från 25 kilo till 35 kilo. Vänta bara tills nästa träningspass :)

Jag ger mig själv en guldstjärna idag just för att jag tog mig till gymmet trots en omotiverad och trött kropp.

Träning både för mig själv och för andra.

Med träningsvärk i benen både här och där efter min långa löprunda igår så är det nu dags för att planera veckans träning. Jag ska jobba två dagar i Göteborg och då blir det ingen träning för min del. Jag hoppas att jag lyckas få bra träning ändå.

Idag hoppas jag att jag tar mig till gymmet för ett ben, rygg, biceps och magövningspass.
tisdag - styrketräning (bröst, axlar, triceps och mage)

fredag - konditionsträning
lördag -  min bodypump klass och sedan välgörehetsdag 4 Haiti!
söndag - Här är det lite osäkert vad jag vill och om jag vill träna!

På lördag är det välgörenhetsdag 4 Haiti på worldclass nybroplan. Det finns massor av klasser att välja på. Jag har först min egna bodypump klass mellan 10-11 och ska sedan efter det ta mig in till stan för att träna ännu mer. Jag har som mål att köra två klasser till, ett av passen kommer bli Bodycombat i alla fall. Så på lördag får jag och Frida äntligen ihop en träningsdag tillsammans. Vi hade som mål tidigare att vi skulle träna något varje söndag tillsammans men det höll sig bara ett par veckor sedan kom det alltid saker emellan.

Andledning till att stanna inne och slappa

Neeeeej! Inte mer snö! Vad är det som händer? Våren skulle ju vara här nu. Vaknade i morse av att det lät blött ute och trodde att det regnade. Jag svor lite över det och steg upp. Inte regnade det i alla fall... utan mer snö. Har vi inte haft tillräckligt med detta hela vintern, måste det komma ännu mer. Jag gick och la mig i sängen igen!

Just nu sitter jag med min frukostmacka, min kopp kaffe och funderar på om pyjamas är temat för dagen...

springa vilse

Idag åkte min nya löparjacka på för första gången. Snörade skorna för att springa ut på EN LITEN löptur. Solen värmde stuntals och det var perfekta förhållanden. Jag sprang längs med vattnet och korsade mellan alla söndagspromenerare som också hade hittat ut. Eftersom löpningen har legat lite på vila sista tiden så tog jag det ganska lugnt och tänkte ta en runda på ca 40 min men jag sprang vilse mitt i elljusspåret och rundan tog mig 120 min istället. Snön hade inte riktigt smällt bort överallt utan jag fick akta mig för att inte stuka fötterna och slå ihjäl mig.

Nu känns det riktigt bra i kroppen när dagens träning är gjord. Nu väntar middag med lite vänner här hemma!

mys i vårsolen

Vilken underbar lördag det blev. Anton och jag umgicks på tu man hand inne i city. Långpromenad med en del pauser för först en lunch på medborgarplatsen. Sedan gick vi ner till gamla stan och promenerade runt, köpte kaffe och riktigt stora och goda muffins för att sen inta en parkbänk i solen. - Kalla det pickninck!. Benen bar oss efter det ner till norr mälarstrad där vi hittade en mysig lummig restaurang. Här blev det en öl och en cider med solenstrålar i ögonen samtidigt som vi kollade ut över vattnet.

Nu fick jag min "utedag" med massor av frisk luft. Påskafton kunde inte blivit bättre, det var precis vad jag behövde.

Hur var er påskafton?

Vad ska man hitta på i Stockholm idag?

Vaknar till underbart väder och studsar upp ur sängen för det finns så mycket som jag vill göra. Dock så är inte min sambo lika pigg utan sover som en stock i sovrummet. Vad ska man hitta på idag då? Nu har vi bott i Stockholm i ett år ungefär och har väl inte riktigt koll på vad man gör här en dag som denna alltså påskafton. Ute i solen det är ett måste, kanske får man åka in till city och käka en glass i vårsolen och spendera dagen i ett vackert Stockholm. Någon som kan tipsa om något kul?

Nu ska jag fixa frukost och frågan är om jag vågar väcka "mister sleepy" eller om jag ska låta han sova?

träningsfredag

Efter en lugn morgon och förmiddag med mig själv i myskläder och håret rufisigt uppsatt bestämde jag mig för att unna mig ett träningspass i gymmet. Idag fick det bli bröst, axlar, triceps och magövningar. Kändes riktigt skönt efteråt och trots att mina tankar var inställda på vila idag. Men träningen känns så mycket mer värd nu och kändes som jag fick lite pluspoäng.

I morgon ska jag försöka vara ute så mycket som möjligt i det fina vårvädret och andas luft och energi. Så får nästa träningspass bli nu på söndag.

härliga middag

Igår blev det en spontan handling till middagen för att sedan hem och exprimentera ihop en måltid. Färsk pasta med blåmusslor, chili, vitlök och ruccula.

Jätte enkelt. Tvätta och putasa musslorna noggrant. Släng musslor som är trasiga och öppnade. Hacka lök, vitlök, champinjoner och valfria grönsaker. Fräs tillsammans i en stor gryta och lägg i musslorna. Smaksätt med vitt vin, grädde och kryddor. Koka färskpasta och blanda ihop allt.

gott gotti gott gott

power pilates

Nu har jag testat pilates för första gången. Det påminner mycket om yoga när det gäller andningen. Det blir snabba korta styrke övningar med hjälp av de inre magmusklerna. Sträckta ben och man " förlänger" sin kropp. Jag fick svart på vitt hur ovig jag egentligen är. Passet kändes stuntals utmanade i vissa övningar men det berodde nog på att jag var trött i ben och rumpa efter veckans tidigare träning. Magen känner jag inget i just nu men det kanske kommer under dagen.

Jag föredrar nog egentligen coretraining eftersom man har inte lika mycket fokus på andningen som på pilates. Mest lägger jag fokus på den sanbba andningen och glömmer bort att min mage ska jobba, allt går för snabbt medans när jag kör core är det mer långsamma rörelse och andningen blir inte så stressade och man hinner ta i ordentligt.

Jag ska ge det någon chans till, övning ger väl färdighet...